poniedziałek, 22 stycznia 2018

Adam Ferency w rozmowie z Mają Jaszewską - Nie i Tak

Aktor spełniający się w najróżniejszych rolach, pozbawionych złudzeń artysta.

Nadwrażliwy na dźwięki i zapachy, przekładający własną imaginację nad ścisłą prawdę historyczną, uznający niekonsekwencje za fantastyczny, życiodajny żywioł.

Uszczypliwy, zgryźliwy, nieco zgorzkniały i daleki od chęci przypodobania się komukolwiek, zwłaszcza w kwestii osobistych poglądów na świat i kondycję człowieka. Taki właśnie jest Adam Ferency - aktor największych polskich scen teatralnych, mający na koncie także około setki ról w filmach i serialach.







Rozmowa, którą przeprowadziła Maja Jaszewska, jest absolutnie niestandardowa. Próżno szukać tu anegdot teatralnych, plotek z prywatnego życia aktorów czy reżyserów. Są za to dywagacje na temat podróży w przeszłość, opowieści o mandolinie i o szkole teatralnej, w której Ferency przestał uczyć, kiedy zdał sobie sprawę, że każdy aktor powinien samodzielnie wypracować własną technikę. Rozmowy dotyczą literatury, przyjaźni, kuchni, wolności, kontaktów z bezpieką i... słów zakłamujących rzeczywistość. To prawdziwa uczta intelektualna, bez blichtru i udawania. Sporo w niej gorzkich słów, sporo też przenikliwych uwag o naszej rzeczywistości, przeszłości i przyszłości. 







Adam Ferency opowiada także o swoich najważniejszych rolach, o nastawieniu do nich i do życia, o lękach, zachwytach i rozczarowaniach. Ta książka daje do myślenia i pozwala inaczej spojrzeć na rzeczywistość. Nie tylko tę teatralną czy filmową.




Osobiście najbardziej aktora lubiłam w popularnym serialu Niania, który leciał zawsze w TVN po serialu Kryminalni.

Był tam zabawny, a także poważny, zawsze lubiłam oglądać ten serial. Mało kojarzę go z innych filmów, dlaczego ? Może jestem za młoda, może mało oglądam filmy lub seriale, do teatru też nie mam jak iść, bo najbliższy w Krakowie a tam daleko. Ale to nigdy nie stanowi problem, by poznać autora, lub zapoznać się z filmami w których grał.

Ale gdy zaproponowano mi, biografię, do przeczytania, zrecenzowania bardzo się ucieszyłam, naprawdę lubię tego aktora i czytać o nim poznać go lepiej od innej strony bardziej osobistej to dla mnie naprawdę fajna rzecz.

To nie jest typowo biografia, jak każde inne, nie jest powielana, jest napisana w postaci rozmów z autorem, rozmów prowadzonych na luzie, w miłej atmosferze i to stanowi ją niespotykaną, wyjątkową.




Wiem, że nie każdy lubi czytać biografię aktorek, aktorów, piosenkarek, piosenkarzy, a zadawaliście sobie kiedyś pytanie dlaczego ? Dlaczego nie sięgamy po biografie ? Dlaczego w kółko i kółko tylko romanse, new adult, czy też kryminały. 




Na pewno każdy z was, ma swojego ulubionego aktora czy piosenkarza, przeczytać o nim biografię, poznać go od innej strony, poznać jak to on widział, gdy miał grać daną rolę. Fajna sprawa.

Dlatego bardzo się cieszę, że miałam okazję przeczytać biografię Adama Ferencego. I z przyjemnością wam ją polecam. Ja jestem ją zachwycona ! Bo nie tylko przeczytałam o autorze, mogłam go bardziej poznać z tej innej strony, to także mogłam obejrzeć ciekawe zdjęcia z urywek jego życia, jego seriali, filmów czy spektakli w których grał.































Za możlwiość przeczytania powieści dziękuję wydawnictwu Editio/Helion

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz